Anamnese: Optikerens profesjonelle samtale

optoteam-anamnese

Våre mest populære artikler

Anamnese er et kjent begrep for optikere og er den delen av synsprøven man gjerne innleder undersøkelsen med. Men hvor stammer egentlig dette begrepet fra? Og er anamnesen viktig for resultatet?

Livsfilosofen Platon beskriver anamnese som et menneskes erindring om sin før-kroppslige tilværelse. Ordet hukommelse eller erindring er den greske betydningen av anamnese. 

Platon mente at når et menneske gjenerindrer idéene som sjelen har hatt omgang med i sin tidligere tilværelse, oppstår det en erkjennelse, altså en hukommelse. 

Innenfor medisin betyr ordet det samme som sykdomshistorie. Denne er basert på opplysninger som pasienten eller pårørende gir. Her legges det vekt på at tidligere sykdomshistorie og nåværende symptomer blir kartlagt. 

Hvorfor anamnese hos optikeren?

Hos optikeren handler anamnesen om å kartlegge kundens synsvaner. Det er for å kunne tilby de mest optimale synshjelpemidler. 

Samtidig er det viktig å ha kjennskap til sykdomshistorien da enkelte sykdommer og medisinbruk kan påvirke synet. 

En anamnese hjelper optikeren med å avgjøre hvilke undersøkelser det vil være hensiktsmessige å utføre. Det er derfor viktig at optikeren får så nøyaktige opplysninger som mulig.

Anamnesen vil derfor være av stor betydning for resultatet av undersøkelsen. Dette i forbindelse med både tidsbruk og riktig hjelpemidler i etterkant. Vi har en egen artikkel om tidsbruk i synsprøverommet.

Optikeren vil ha stort utbytte av å vite:

  • Hva kunden jobber med
  • Hvilke hobbyer han har
  • Tidligere erfaring med briller og linser
  • Allergier
  • Øyehistorikk
  • Familiehistorikk

Når optikeren vet mer om kunden kan han lettere anbefale ulike briller og linser som vil passe kundens spesifikke behov. 

Spørsmål vi anbefaler alle optikere å stille til sine kunder:

Vi har delt disse spørsmålene inn i to kategorier. Den første kategorien er rene spørsmål om synet og hvordan kundens synshverdag arter seg. Den andre kategorien handler mer om valg av brille. 

Om synet:

  • Hvordan ser hverdagen din ut, hvilke rutiner har du?
  • Bruker du briller hele tiden? 
  • Bruker du briller i spesielle sammenhenger (jobb, sport, hobby)?
  • Hvor mye tid bruker du foran data- eller mobilskjermen hver dag?
  • Er du lyssensitiv?
  • Hvordan er nattsynet ditt?
  • Trenger du briller til en spesiell funksjon eller aktivitet (for eksempel databriller)?

 Valg av brille:

  • Har du hatt noen problemer med de gamle brillene dine (glir av nesen, lager trykkmerker)?
  • Hva liker du best med de gamle brillene dine?
  • Ønsker du at de nye brillene skal ha noen spesiell funksjon?
  • Hva slags form, farge, materiale foretrekker du på innfatningen?

I løpet av anamnesen bør man også avklare om kunden bruker briller eller linser i dag. Minst like viktig er det å spørre om hva slags synshjelpemiddel de ønsker å fortsette eller begynne med. Det er også mulig å kombinere bruken av briller og linser. Dette kan for eksempel være praktisk for dem som bare ønsker å bruke linser i enkelte situasjoner. 

Anamnesen kan utgjøre en stor forskjell for kundetilfredshet

Siden alle kunder har unike behov, er det viktig å bruke god tid på anamnesen og resten av synsundersøkelsen. Det legger et godt grunnlag for å kunne gi kunden den beste personlig tilpassede brillen. Da får kunden optimal synskorreksjon og en brille som passer deres livssituasjon og personlige smak. 

Den mest fornøyde kunden er ikke den som har spart flest penger, men den som har fått flest av sine behov dekket. Og en fornøyd kunde gir gode resultater for drift av butikken. 

Faktisk kan en synsundersøkelse med tilhørende anamnese hjelpe optikeren med å oppdage endringer i øynene som er symptom på underliggende sykdommer. Dette kan være sykdommer som diabetes eller høyt blodtrykk. Hvis dette er tilfelle vil kunden få svært nyttig helseinformasjon som han kan ta med videre til legen.

Anamnesen er derfor av stor betydning for resultatet for både optiker og kunde!

Bokanbefaling

Anamnesen er en profesjonell samtale, gjennomført av optikeren som skal gjennomføre synsundersøkelsen. På samme måte som en lege samtaler med sine pasienter. 

Det har i disse dager kommet ut en bok med tittel, Den profesjonelle samtalen (ikke sponset). Den er skrevet av Asbjørn Rachlew, Geir-Egil Løken og Svein Tore Bergestuen. Boken er basert på internasjonal forskning og gir tilgang til verktøy som er relevante for alle som stiller spørsmål om jobben.

Boken anbefales på det varmeste og er distribuert til alle Optoteams optikere.

Fortsatt spørsmål?

Finner du ikke svaret du leter etter? Vennligst snakk med våre vennlige team.
Jeg vil bli kontaktet