​Hvordan beholder vi flere optikere i faget?

Hvordan%20beholder%20vi%20optikere%20i%20faget

Våre mest populære artikler

Vi snakker mye om hvordan vi skal rekruttere flere optikere, men lite om hvordan vi beholder dem vi har. Etter samtalen med Karin Lund i podcasten Opto-Talk, sitter jeg igjen med en tanke: i en bransje som etter alt å dømme får færre fagpersoner, er det å holde på folkene som allerede er her kanskje den viktigste rekrutteringsjobben vi gjør.

Hvorfor slutter optikere?

NOF Ung har funnet at hovedårsaken til frafall i utdanningen er at forventningene til yrket ikke matcher det studentene møter når de er ferdig utdannet. Det er en utfordring vi har snakket om lenge. 

Min erfaring etter 25 år i yrket er at frafallet ikke stopper ved studieslutt. Folk slutter også etter at de har vært i yrket noen år. Småbarnsfaser, lang pendling, kveldsvakter på kjøpesenter, ubekvemme arbeidstider. 

Det er ofte logistikken rundt jobben som veier tyngst i vurderingen, ikke innholdet i den.
 

Det er ikke alltid yrket folk vil ut av

Når jeg snakker med folk i bransjen som har vurdert å slutte, er det sjelden faget de er ferdige med. Det er rammene rundt. Der har vi som bransje en jobb å gjøre.

Karin fortalte at de i Brilleland gjerne får 30 søkere til en teleoptometri-stilling, der optikeren jobber hjemmefra noen dager i uken. Til vanlige optikerstillinger ser de ikke noe i nærheten av samme tilstrømming. Det forteller mye om hvilken arbeidshverdag mange optikere ønsker seg.
 

Det finnes flere måter å løse det på

Teleoptometri er én vei. Den krever skala og investeringer som først og fremst de største kjedene har. Men prinsippet bak handler om noe alle aktører i bransjen kan gjøre noe med. Færre kveldsvakter. Mer fleksible turnuser. Hybridløsninger der noen oppgaver kan gjøres et annet sted enn i butikken. Bedre tilpasninger for småbarnsforeldre. Tilbud til optikere i distriktet som ellers ville mistet jobben fordi den nærmeste butikken stengte.

Mye av dette krever ikke ny teknologi, men snarere viljen til å se på hvordan vi har organisert arbeidet, og å spørre om det fortsatt er den beste måten å gjøre det på. For butikkeiere og butikksjefer er det en strategisk diskusjon vi alle bør ta.
 

Det handler om å beholde folk

Vi har en tendens til å tenke på rekruttering som noe som skjer før folk er ansatt. Men hver gang vi gjør det mulig for en kompetent optiker å fortsette i yrket, har vi rekruttert. Det er den enkleste og mest oversette rekrutteringsstrategien vi har.

Holgeir Klausen er programleder for Opto-Talk og har jobbet som optiker i over 25 år. Denne artikkelen bygger på en samtale med Karin Lund, fagsjef i Brilleland og styreleder i Vision For All, i Opto-Talk.

Se hele Opto-Talk episoden med Karin Lund her:


Hør de siste episodene av Opto-Talk her!

Last ned Guide: Hvorfor jobbe i Optoteam?


NO_Jobb-i-optoteam_H

Fortsatt spørsmål?

Finner du ikke svaret du leter etter? Vennligst snakk med våre vennlige team.
Jeg vil bli kontaktet