Optoteam-benedikte-steffensen

Optikerassistentene: Reisende i optikk

Benedikte Steffensen mener det er viktig å bli inkludert i utvikling og kursing i optikerbransjen for å holde på gode medarbeidere.

Artikkel gjengitt med tillatelse fra Optikeren (Optikeren nr 2, 2021). Tekst: Solveig Hovstein Foto: Privat 

Selv har hun variert erfaring som optikerassistent og har meninger om hva som skal til for å beholde dyktige folk i jobben. Hun begynte som ekstrahjelp i en optisk forretning i Bodø i 2010. Der var hun i åtte år før hun flytte til Oslo i mars 2019.

Det var opplæring i butikken, og hun synes Specsavers, som butikken var en del av, ga gode tilbud som glasskurs og faglige kurs i alt fra å selge briller til å lære folk å bruke kontaktlinser. Kontaktlinseopplæringer har hun utført siden 2012. Hun setter pris på å ha hatt egne ansvarsområder som f.eks. merchandising. Dette går ut på hvordan butikken ser ut, utvalget av innfatninger, varetelling og andre oppgaver. Hun må ha kontroll på sortimentet og vite når varer går ut.

Hvor mange ulike oppgaver en optikerassistent har, kan variere. Optikerassistenter tar også forundersøkelser i noen butikker.

optoteam-benedikte-steffensen2
En optikerassistent har mange ulike oppgaver.

Kommunikasjon

Steffensen er vant til å ta forundersøkelser. Mange deler av jobben handler om kommunikasjon og hun har erfart at det under forundersøkelser er lurt å ikke stille så mange åpne spørsmål, for da kan ting ta litt for lang tid. Man lærer seg å spørre om nøyaktig det man trenger å vite, i tillegg til å fortelle helt konkret hva vedkommende skal gjøre og hva som skal skje.

-Den tekniske utviklingen gjør det også spennende, som at OCT har kommet til. Det er viktig å kunne nok om testene for å kunne forklare til kunden hvilke målinger som blir tatt. En interesse for faget er en forutsetning for å bli optikerassistent, sier Steffensen.

Ved synsfeltmålinger påpeker hun at man må selv vite hva som eventuelt gjør at en synsfeltmåling ikke blir god nok og at man tar den på nytt om den ikke er det, i stedet for at optikeren først bruker tid på å se på den og så må ta den på nytt. Man lærer hva man skal se etter og at kunden faktisk forstår instruksene under testen.

-Kunder er forskjellige, noen kan man spøke med, mens andre er mer stille og det kan ta litt tid å skjønne hva de ønsker seg. Man lærer også å lese kunden og speile kunden for eksempel når innfatning skal velges ut, forklarer hun.

Ble i yrket

Hun påpeker at for at folk skal ha lyst til å bli værende, er det positivt å få kurs og få muligheten til å være med på ting, bli inkludert i utvikling og få lov til å gjøre ulike arbeidsoppgaver. Godt miljø er også viktig.

Steffensen vurderte selv andre jobber da hun hadde bestemt seg for å flytte til Oslo. Hun var litt lei og hadde et ønske om noe annet.

-I butikken jeg har jobbet hadde det blitt leid inn en vikaroptiker. Vi hadde en prat omtrent tre uker før jeg skulle flytte, og muligheten for å være vikar-optikerassistent kom opp. Etter å ha hatt et møte med potensiell arbeidsgiver, virket dette veldig interessant. Det var en litt tilfeldig mulighet som dukket opp, men som klaffet veldig godt, forteller hun glad.

Hun startet i Optoteam i mars 2019 og fikk reist og prøvd seg i en del butikker før mars 2020. Siden da har det vært lite reising, men nok av jobber i nærområdet til Oslo. I november var hun på den første turen siden covid-19 kom, med en arbeidsperiode i Mo.

Nye muligheter

 -Kundebehandling og det å selge briller er det mest spennende med jobben, men også å hjelpe til med opplæring av nye team. Å lære seg sortimentet til de forskjellige butikkene er den største utfordringen. Det blir mange glassvalg å holde styr på. Hvilke kjeder som har hvilke glass og leverandører, lærer man å ha oversikten over etterhvert. Hun setter også pris på at leverandører kan sende informasjonsmateriell når hun spør, så hun er forberedt.

Å lære seg sortimentet til de forskjellige butikkene er den største utfordringen. Det blir mange glassvalg å holde styr på.

Flyten i en butikk og hvordan ting gjøres, kan være litt forskjellig i de ulike butikkene hun er i.

-Noen bruker treveis levering, det vil si at optikerassistenten får informasjon fra optiker etter synsprøven om hva de har kommet frem til og hva planen er, og så tar optikerassistenten kunden med videre for å finne innfatning. Andre steder følger optikeren kunden hele veien selv og tar forprøver, synsprøven og salget. Da blir det optikerassistentens jobb å passe på i butikken og ta drop in salg.

En optikerassistent må kunne noe om mange ulike ting, som datasystemer, og veien blir til underveis. Det er en fordel å få mer opplæring hvis det er nytt utstyr man skal bli kjent med.

Reising er gøy

I butikkene hun besøker, kan hun også ha innspill angående rutiner, om noen ønsker det. Det kan være forslag om salg, flyten og rutiner i butikken. At det er lurt å ta hele beløpet forhåndsbetalt for eksempel og da er det viktig hvordan man ordlegger seg, ved å foreslå å betale hele beløpet nå.

Det varierer hvor lenge hun er hvert sted, noen steder er hun flere måneder. Generelt blir det en bedre flyt når man blir kjent med hverandre og butikken.

-Det å få sett andre kanter av landet, steder man ikke har vært før, er noe av det som gjør jobben attraktiv, forklarer hun begeistret. Hun var for første gang i Bergen i 2020, men synes også det er artig å være på mindre plasser.

Det er også kreative muligheter i jobben hun har nå og hun har også blitt administrasjonsansvarlig i  Optoteam. Det gir muligheten til å gjøre andre ting enn å bare være ute i butikk. Etter å ha vært åtte år «på gulvet» og jobbet med salg, er det artig å ha en jobb der man kan lære mer om hvordan hele bransjen fungerer, sier Benedikte Steffensen.

Siste artikler

optoteam-jobbsokerportal-optikere

Optoteam: En jobbsøkerportal for optikere

Optoteam: En jobbsøkerportal for optikere
AdobeStock_279423767

Guide for bemanning av optikere ved sykefravær, ferieavvikling og permisjoner

Guide for bemanning av optikere ved sykefravær, ferieavvikling og permisjoner
optoteam-var-redningen-for-specsavers-i-knarvik

Optoteam var redningen for Specsavers i Knarvik

Optoteam var redningen for Specsavers i Knarvik
Nar-gjor-kundene-bruk-av-Optoteams-tjenester

Når gjør kundene bruk av Optoteams tjenester?

Når gjør kundene bruk av Optoteams tjenester?
interoptik-salten-synssenter

Optoteam ble Interoptiks redningsplanke på Salten Synssenter

Optoteam ble Interoptiks redningsplanke på Salten Synssenter
5ee9d40a80713e46657ae86e_Her-er-noen-situasjoner2-p-1080

Kontakt oss

Er du en optiker og vil jobbe hos oss eller har du en bedrift som trenger en optiker?

Populære artikler

optoteam-jobbsokerportal-optikere

Optoteam: En jobbsøkerportal for optikere

Optoteam: En jobbsøkerportal for optikere
optoteam-var-redningen-for-specsavers-i-knarvik

Optoteam var redningen for Specsavers i Knarvik

Optoteam var redningen for Specsavers i Knarvik
hos-hitz-optikk-i-larvik-ble-dette-losningen-qcciyeogo1xkqlv4tmlszag7m9x05mfkt641ej9x2i

Hos Hitz Optikk i Larvik ble Optoteam løsningen

Hos Hitz Optikk i Larvik ble Optoteam løsningen
Optoteam_5_Years

Brev til optikerbransjen

Brev til optikerbransjen
optiker-er-du-nysgjerrig-pa-nye-muligheter

Optiker – er du nysgjerrig på nye muligheter?

Optiker – er du nysgjerrig på nye muligheter?
verdt-a-vite-om-det-aldrende-oyet-2

Verdt å vite om det aldrende øyet

Verdt å vite om det aldrende øyet
lonn_optiker

Optikerlønn: Hva tjener en optiker

Lurer du på om du får riktig lønn som optiker? Last ned vår lønnsguide som gir deg statistikk over optikers lønninger.

Våre tjenester

innleie-right

Innleie

Rekrytering_optoteam

Rekruttering

Optiker-og-assistent-right

Standby optiker

Del denne artikkelen